Intre speranta si deziluzie. Democratie si anticoruptie in Romania postcomunista

Intre speranta si deziluzie. Democratie si anticoruptie in Romania postcomunista

Descriere

Intre speranta si deziluzie. Democratie si anticoruptie in Romania postcomunista. Dincolo de aspiratia de a contribui la literatura de specialitate, aceasta carte poarta in filigran un tel mult mai „apasator“ — acela de a raspunde unei intrebari istovitoare conceptual si greu de epuizat in plan narativ, si anume: Pentru a nu mai gresi in continuare, unde s-a gresit in parcursul democratic al Romaniei ultimilor 25 de ani? Este vorba, asadar, nu atat de un demers restaurator, cat de unul care isi asuma o finalitate si o optiune transfiguratoare: aceasta carte priveste „inapoi“ (spre anii 1990–2008; 2008–2014) mai ales in vederea decelarii unui „inainte“. - Sebastian Burduja Sebastian I. Burduja este reprezentantul unei generatii care nu mai este interesata de trecut decat in masura in care acest trecut poate explica bunele si relele de dupa 1989. Orizontul sau teoretic si civic este modelat, in chip ireversibil si bun, de studiile facute intr-o mare universitate a lumii. Acuitatea sa analitica este validata de articolele publicate in diverse reviste de specialitate. Experienta sa practica este confirmata de activitatea depusa in institutii financiare internationale unde lucreaza ca specialist in probleme de dezvoltare economica si politica a tarilor din Europa de Est si din Asia Centrala. Vocatia sa este anuntata de faptul ca a fondat si a condus organizatii ale tinerilor intelectuali care doresc o schimbare in bine a Romaniei. Prin faptul ca arata cat de tenace poate fi cultura unei coruptii adanc inradacinate, Intre speranta si deziluzie poate fi mai degraba o lectura descurajanta. Dar, prin faptul ca demonstreaza ca institutiile anticoruptie pot reusi sa controleze fenomenul coruptiei daca li se ofera autonomia si resursele necesare si prin faptul ca identifica modalitati prin care actorii externi si fortele inovatoare din societatea civila si din mediul de afaceri pot monitoriza performanta guvernamentala, pot reforma institutii si pot lupta impotriva coruptiei, aceasta lucrare este profund constructiva si datatoare de speranta. - Larry Diamond O carte extrem de necesara, cu totul remarcabila prin claritate conceptuala, rigoare metodologica, perspectiva istorica bine conturata si, ceea ce mi se pare esential, inteligenta morala. Este, dupa stiinta mea, cea mai patrunzatoare si coerenta discutie a factorilor endogeni si exogeni care au influentat si vor continua sa influenteze variatiile coruptiei in Romania. O recomand cat pot de calduros politicienilor, jurnalistilor, oamenilor legii, studentilor si profesorilor. Eu unul am iesit imbogatit citind aceasta carte. - Vladimir Tismaneanu Sebastian Burduja este mesagerul autorizat, oricat de necunoscut inca, al unei lumi noi, crescuta pe vechile dureri ale catastrofelor tranzitiei romanesti, pe care le scaneaza, de aproape, de departe, le demonteaza si le respinge, ca sa nu se mai repete. Cartea sa va fi perceputa, sunt sigur, ca mesajul ultimativ aruncat in sticla unui gest de despartire revoltata, dar, implicit, si de regasire dorita, departe, in marea neagra a crizelor de crestere ale Romaniei democrate.- Emil Hurezeanu Fragment din carte: "Guvernarea postcomunista a Romaniei Strict de jure, democratia Romaniei este stabila, fondata pe raspundere si tot mai descentralizata. Contrar catorva previziuni, FSN a parut sa. inteleaga, inca de la inceputurile tranzitiei, ca o intoarcere completa la guvernarea totalitara nu era fezabila in Romania postcomunista. In ciuda scepticismului sau in privinta masurilor economice capitaliste, FSN a initiat reforme politice care au stabilit fundamentele pentru noua guvernare de tip democratic: competitie politica multipartinica, balante si contraponderi intre executiv, legislativ si judiciar, supraveghere democratica asupra structurii militare etc. Caracterul democratic al statului a evoluat si el, de la momentele tragice in care minerii descindeau in capitala tarii spre un cadru in care statul detine monopolul asupra instrumentelor de control. Chiar si tinand seama de interminabilele dispute politice actuale, este indiscutabil ca Romania are o democratie mult mai stabila azi decat la inceputul anilor nouazeci. Cu toate acestea, exista probleme sistemice persistente, care submineaza eficienta si raspunderea pe orizontala a actorilor statului. Teoretic, Romania este o republica semi-prezidentiala, cu un parlament puternic, care ar putea contrabalansa puterea executiva. Instituit prin Constitutia din 1991, care a fost redactata in primii ani ai guvernarii neocomuniste a FSN si revizuita usor in 2003, acest sistem a cauzat probleme insemnate la doua niveluri: diviziunea puterii si dominatia executivului. In primul rand, unele atributii ale presedintelui si ale prim-ministrului se suprapun, primul dintre acestia parand mai degraba redundant, cu toate ca este ales prin vot popular. Raportul de forte dintre cele doua capete ale executivului a parut sa favorizeze, in general, presedintele; primii doi sefi de stat de dupa 1989 au fost capabili sa forteze demisia propriilor prim-ministri, desi nu exista un asemenea mecanism constitutional. Mai recent, prim-ministrul din perioada 2004-2007 a reusit sa ramana in functie, in ciuda opozitiei fatise a presedintelui in exercitiu, ceea ce a pus in lumina slabiciunea pozitiei institutiei prezidentiale in raport cu cabinetul, ori de cate ori presedintele nu este sustinut de partidul care se afla la conducerea guvernului."

Pe aceeași temă

Sebastian I. Burduja

Sebastian I. Burduja