Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise

Logopedia. Terapia tulburarilor de limbaj. Structuri deschise

Descriere

Limbajul , ca functie psihica specific umana, se afla la confluenta mai multor discipline, printre care filosofia, psihologia, neurobiologia, psihopedagogia speciala, logopedia. Tulburarile sale, fie ca sunt de natura organica, functionala sau psihologica, restrang capacitatea de comunicare a individului si, implicit, viata lui sociala, locul sau in lume. In cartea de fata, pornind de la modelele explicative ale tulburarilor de limbaj si prezentand metode de evaluare si interventie a caror eficacitate a fost demonstrata stiintific, autoarea realizeaza o deschidere spre tulburarile emotionale, comportamentale, de invatare si nu numai, incadrandu-le in contextul mai larg al mentalului uman. Propunand directii concrete de evaluare si interventie in cazul unor tulburari ale limbajului precum dislalia, balbaiala, rinolalia, dizartria, afazia, tulburarile de voce, intarzierea in dezvoltarea limbajului, aceasta carte are o importanta latura practica, imbogatind literatura de specialitate printr-un demers inovator si binevenit. Carolina Bodea Hategan este conferentiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei, Universitatea Babes-Bolyai, Cluj-Napoca. Dintre lucrarile publicate mentionam: Proba de evaluare a abilitatilor morfologice in limba romana. Aplicatii psiholingvistice, Fluenta verbala. Directii teoretice si aplicatii psihopedagogice (volum coordonat impreuna cu Dorina Talas), Tulburari de voce si vorbire, Abordari structuralist-integrate in terapia tulburarilor de limbaj si comunicare. Cuprins Prefata Capitolul I. Tulburarile de limbaj si comunicare — modele explicative si directii de clasificare 1. Scurt istoric privind domeniul tulburarilor de limbaj si comunicare 2. Logopedia. Ortofonia. Terapia limbajului si a comunicarii 3. Circumscrierea domeniului terapiei tulburarilor de limbaj si comunicare 4. Modele de abordare a tulburarilor de limbaj si comunicare 5. Criterii diagnostice in tulburarile de limbaj si comunicare reunite la nivelul principalelor manuale de diagnostic 6. Modelul diagnostic propus de Gutu (1974) 7. Abordare conclusiva Bibliografie Capitolul II. Limbajul — abordari multidimensionale 1. Limbajul — perspectiva lingvistica 2. Aspecte ale neurofiziologiei aparatului fonoarticulator si ale analizatorului verbo-auditiv 3. Vocea umana si tulburarile de voce 4. Elemente de fizica in abordarea limbajului 5. Abordare conclusiva Bibliografie Anexa I. Cuvinte cu scriere fonologica Anexa II. Cuvinte complexe Anexa III. Cuvinte simple din punct de vedere fonologic Capitolul III. Dislalia. Particularitati ale demersului de evaluare si interventie 1. Delimitari conceptuale 2. Factori de risc si cauze ale tulburarii dislalice 3. Tipuri de tulburari dislalice 4. Directii de evaluare 5. Directii de interventie 6. Abordare conclusiva Bibliografie Anexa I. Fisa de examinare logopedica complexa Anexa II. Fisa de examinare logopedica Anexa III. Fisa de examinare logopedica complexa Capitolul IV. Dizartria. Particularitati ale demersului de evaluare si interventie 1. Delimitari conceptuale 2. Etiologia tulburarii dizartrice 3. Simptomatologia tulburarii dizartrice 4. Directii de diagnostic diferential 5. Tipuri si forme ale tulburarilor dizartrice 6. Demersul de evaluare 7. Demersul de interventie 8. Tulburari asociate cu tulburarea dizartrica 9. Prezentare studiu de caz 10. Abordare conclusiva Bibliografie Capitolul V. Rinolalia. Particularitati ale demersului de evaluare si interventie 1. Aspecte introductive. Delimitari conceptuale 2. Etiologia tulburarilor rinolalice 3. Date din embriogeneza relationate cu despicaturile labio-maxilo-palatine 4. Despicaturile labio-maxilo-palatine (keilo-gnato-palato-schizis) 5. Sindroame asociate cu despicaturile labio-maxilo-palatine 6. Implicatiile despicaturilor labio-maxilo-faciale. Manifestari clinice 7. Formele de rinolalie si specificul acestora 8. Directii terapeutice 9. Instrumentar utilizat in evaluare si interventia in tulburarile rinolalice 10. Abordare conclusiva Bibliografie Capitolul VI. Tulburarile de ritm si de fluenta. Balbaiala 1. Delimitari conceptuale 2. Forme ale tulburarilor de ritm si fluenta 3. Balbaiala — tulburare de ritm si fluenta 4. Balbaiala — demersuri de evaluare si interventie 5. Demers psiholingvistic integrat de evaluare si interventie in contextul balbaielii — model de buna practica 6. Abordare conclusiva Bibliografie Anexa I. Fisa de examinare logopedica (pentru utilizare in contextul balbaielii) (propusa de Bodea Hategan, 2015) Capitolul VII. Afazia. Delimitari simptomatologice, directii de evaluare si interventie 1. Delimitari conceptuale 2. Etiologie 3. Directii de diagnostic diferential 4. Particularitatile tulburarilor afazice 5. Clasificarea afaziilor si descrierea acestora 6. Incidenta si prevalenta afaziei 7. Directii de evaluare a persoanei care prezinta afazie 8. Directii terapeutice in contextul afaziei la adult 9. Pronosticul in afazie si factorii care modeleaza formularea acestui pronostic 10. Afazia la copil 11. Abordare conclusiva Bibliografie Capitolul VIII. Tulburarile de voce — aspecte teoretice si aplicatii practice 1. Actul fonator. Aspecte introductive 2. Tulburarea de voce — semn sau/si simptom al unei boli sau tulburari 3. Etiologia tulburarilor de voce 4. Tipuri de tulburari de voce 5. Directii de evaluare a tulburarilor de voce. Instrumentar utilizat 6. Demersul terapeutic 7. Abordare conclusiva Bibliografie Capitolul IX. Intarzierea in dezvoltarea limbajului. Preventie, diagnostic si interventie 1. Delimitari conceptuale 2. Factorii de risc si cauzele aparitiei intarzierii in dezvoltarea limbajului 3. Semne si particularitati ale intarzierii in dezvoltarea limbajului 4. Directii de diagnostic diferential 5. Directii de evaluare 6. Directii de interventie 7. Concluzii Bibliografie Anexa I. Scala de dezvoltare auditiva: de la 0 la 6 ani (Dezvoltarea limbajului receptiv, a perceptiei auditive si a memoriei auditive) Anexa II. Fisa de evaluare a limbajului (intervalul de varsta 6–7 ani) Anexa III. Lista cu material verbal pentru implementarea tehnicii celor 50 de cuvinte — T50

Pe aceeași temă

Carolina Bodea Hategan

Michael Eric Dyson,Michelle Goldberg,Stephen Fry,Ioana Parvulescu,Kristin Hannah,Dinah Jefferies,Sabina Radeva,Charles Darwin,Marilee Adams,Cassandra Clare Sarah Rees Brennan Maureen Jahnson,Mike Dooley,Carolina Bodea Hategan,Irvin D. Yalom,Jim Collins,Le