Exercitii de comunicare nonviolenta
Descriere
Cati dintre noi reusesc sa-si exprime o nevoie sau o emotie fara sa fie receptati ca fiind critici, egoisti sau manipulatori? De cate ori nu evitam, din frica, sa ne spunem parerea? si in cate randuri nu pornim o discutie doar pentru a ne „descarca nervii"? Creata de psihologul american Marshall B. Rosenberg, metoda Comunicarii NonViolente (CNV) ofera un cadru accesibil si de impact pentru dezvoltarea unor relatii empatice si respectuoase atat cu sine, cat si cu cei din jur. Bazata pe numeroase exercitii si povestiri ilustrative, cartea demonstreaza ca a comunica „nonviolent" nu inseamna sa devii pasiv sau de o politete artificiala, ci sa reusesti sa-ti transmiti cat mai autentic si mai convingator sentimentele si opiniile, tinand totodata cont de impactul vorbelor tale asupra interlocutorului. Metoda CNV poate fi aplicata cu folos atat in familie, cat si la serviciu, la scoala sau in relatiile cu prietenii. Francoise Keller este formatoare franceza in metoda CNV, coach si specialista in management. Cuprins Introducere Comunicarea NonViolenta (CNV): o metoda accesibila de a iesi din situatii conflictuale si de a dezvolta cooperarea Partea I. Nonviolenta si bunavointa fata de noi insine Drumul catre autoempatie: sa incepem prin a ne darui noua insine ceea ce am dori sa primim de la ceilalti Capitolul 1. Miza: sa ne marim sansele de a trai relatii satisfacatoare CNV ne ajuta sa clarificam intentiile noastre profunde, ceea ce ne ofera bucurie in relatii Analiza situatiei actuale Celui care nu gaseste decat situatii nesatisfacatoare Celui care nu gaseste decat relatii satisfacatoare Ce dorim sa schimbam? Arborele negru sau arborele alb Care este diferenta intre nonviolenta si Comunicarea NonViolenta? Ce inseamna Comunicarea NonViolenta? CNV in viziunea lui Marshall B. Rosenberg Cateva idei preconcepute despre CNV Situatii curente in care CNV ne poate ajuta Sa evitam sau sa transformam conflictele Sa il schimbam pe celalalt? In caz de pericol Sa iesim din dualitate Alte motivatii Ce este important pentru noi? Capitolul 2. Cum alegem regulile jocului care ajuta relatia CNV ne ofera chei pentru a repera ceea ce ajuta si ceea ce blocheaza relatia Cum functioneaza comunicarea? Cele cinci registre ale comunicarii Cele doua atitudini de comunicare Influenta noastra in comunicare Sa ne intelegem reflexele uzuale Scurtaturi pentru reactii rapide Capul si picioarele — intentie cu rezultat concret Directia in care se indreapta atentia noastra Limitele reflexelor noastre obisnuite Ganduri care ne modifica perceptiile Ganduri care franeaza schimbarea Ganduri care diminueaza puterea Ganduri care incomodeaza relatia Ganduri care limiteaza dialogul si cooperarea Ganduri care genereaza violenta Sa ne abandonam reflexele pentru a gasi atitudini favorabile relatiei Principiul 1 — Atentia orientata spre momentul prezent Principiul 2 — Intentia de relationare si de cooperare Cele trei etape ale Comunicarii NonViolente Capitolul 3. Un spatiu primitor: autoempatia Etapa „J" — sa ne acceptam judecatile si reprosurile Etapa „O" — sa ne conectam la observatia noastra A observa si a evalua Observatia — sa fim vigilenti! Observam un stimul, nu o cauza Etapa „S" — sa ne conectam la sentimentele noastre Daca nu simtim nimic Daca simtim prea mult Sa ne gestionam emotiile Sa ne asumam responsabilitatea pentru sentimentele noastre Sa ne antrenam sa simtim… Etapa „N" — sa ne conectam la nevoia noastra Sentimentele ne permit accesul la nevoile noastre Nevoile noastre sunt vitale Nevoile noastre sunt pretioase A accepta fara a intelege Sa distingem intre nevoie si strategie Judecatile noastre ne permit accesul la nevoile noastre Ce motiveaza actele noastre Echilibrul nevoilor noastre Sa recunoastem frumusetea nevoilor noastre Etapa „C" — sa ne conectam la cererea noastra Sa exploram toate cererile posibile Sa constientizam diversitatea posibilitatilor Capitolul 4. Sa ne intelegem mai bine pentru a fi mai prezenti, mai vii si mai disponibili Sa ne oprim pentru a ne clarifica reactiile Sa ne conectam la intentia noastra Sa alegem un moment precis Autoempatia inseamna egoism? Autoempatie pentru a ne revigora fortele Autoempatie pentru a evolua Autoempatia ne deschide catre dialog Partea a II‑a. Relatii respectuoase cu sine si cu celalalt CNV inseamna: sa ne exprimam si sa il ascultam pe celalalt pentru a ne mari sansele de a construi o cooperare durabila Capitolul 5. Cum sa iti spun, cum sa va spun? Sa ne exprimam cu autenticitate si claritate pentru a fi intelesi de ceilalti Etapa „O" — cum exprimam o observatie Etapa „S" — cum exprimam un sentiment Etapa „N" — cum exprimam o nevoie Sa ne exprimam in mod autentic Sa vorbim pentru a fi intelesi Etapa „C" — cum exprimam o cerere Explicitarea cererii Cererile de actiune Cererile de relationare 80%: cereri de relationare! Nu este politicos sa ceri Libertatea celuilalt De ce ma aflu in relatie cu celalalt? Exprimarea in scris Cum ne exprimam limitele Capitolul 6. Cum sa te ascult, cum sa va ascult? O relatie nonviolenta presupune sa ne ocupam in acelasi timp de nevoile noastre si de nevoile celuilalt O mie de feluri de a asculta A asculta pentru a intelege: empatia Cuvintele de empatie Sa ascultam orice ar spune? Sa distingem intre empatie si simpatie Trebuie sa fim empatici? Sa renuntam la ascultarea perfecta Puterea empatiei Empatia largeste orizontul privirii Empatia protejeaza Cand tu imi refuzi dialogul! Sa exersam ascultarea situatiilor agreabile Sa exersam ascultarea situatiilor dezagreabile Capitolul 7. Sa traim relatii mai bune cu ajutorul CNV Dialogul si cooperarea provin din alternarea a trei atitudini CNV: autoempatia, exprimarea si ascultarea Sa optam pentru relatie Sa ne amintim intentia noastra: relatia vine inaintea rezultatului Sa alegem autoempatia Sa alegem sa ne exprimam Sa alegem sa il ascultam pe celalalt acum Sa alegem aici si acum Dialogul in cadrul CNV Sa pregatim un interviu dificil Pista 1 — Sa ne exploram anticiparile negative Pista 2 — Sa ne pregatim pentru ce este mai rau! Pista 3 — Sa ne deschidem catre nou Pista 4 — Sa ne pregatim sa spunem ceva dificil Sa ne revedem experientele Sa invatam din propriile greseli De ce am actionat astfel? Sa ne impacam cu noi insine Celebrarea vietii Dejucarea manipularii Sa fim deschisi fata de acele mesaje care ne fac sa evoluam Concluzie A avea grija de nevoile fiecaruia — o necesitate si o oportunitate Bibliografie Sugestii pentru a merge mai departe Multumiri