Opere II. Proza
Descriere
Editie ingrijita si prefata de Simona Popescu Dupa integrala poetica Gellu Naum, volumul de proza continua editia de referinta a operei poetului si prozatorului suprarealist. Acesta reuneste, in ordine cronologica, toate cartile de proza suprarealista ale autorului, de la Medium si Teribilul interzis, aparute in 1945, pina la Zenobia, romanul publicat pentru prima oara in 1985. Vor urma in seria de Opere un volum de teatru si altul cu texte de tinerete, inclusiv texte scrise in colaborare, dar si manifeste, corespondenta etc. „Gellu Naum a scris poezie, dar si proza sau teatru. De precizat insa, de la bun inceput: cind ne referim la acest autor, cei trei termeni care denumesc genuri literare diferite au un inteles «perturbat», o semnificatie in care e inclusa si contestarea lor. Delimitarea de sensul «incetatenit» al cuvintelor poezie, proza, teatru – de, adica, «literatura ca atare» – e afirmata nu o data. Adesea chiar adauga cuvintelor cu pricina cite un h redimensionant: «pohezie», «poheme» sau «homan» (roman). Sint doar forme – distor-sionate, recreate – prin care e mobilizata energia unei unice cautari nu doar estetice, ci si existentiale.” (Simona Popescu) „Gellu Naum e suprarealist in deplina acceptiune a termenului, oferind, prin adeziunea sa totala si parca tinereasca, una dintre putinele proze pe care aceasta miscare bogata in exemplificari picturale si poetice si le-a aflat la noi. In afara de dicteul automat – caruia, de altminteri, suprarealistii nu i-au fost totdeauna credinciosi –, toate refuzurile, implinirile si idiosincraziile suprarealismului pot fi regasite in acest roman sau, daca prefera autorul, in acest Pohem de iubire care este Zenobia.” (Monica Lovinescu) „Zenobia este o carte neobisnuita, socanta, provocatoare, de factura singulara in literatura romana. Se adreseaza in primul rind celor care stiu cine este Gellu Naum si au urmarit prezenta de peste cinci decenii, evolutia, in cadre stabile si consecvente, a acestui mare poet al avangardei, uimitor de fidel inceputurilor sale, programului sau literar ireductibil, radical, revolutionar; ei vor descoperi aici motivarea cea mai profunda a poeziei sale, un veritabil roman al formatiei si al constructiei de sine.” (Lucian Raicu)