Hegemonia în cîmpul artei
Descriere
„Din 1955 are loc, din cinci în cinci ani, la Kassel, expoziţia Documenta. Alături de Bienala de la Veneţia, ea este considerată cea mai importantă expoziţie de artă modernă şi contemporană. Cu o privire analitic-provocatoare, Oliver Marchart examinează ultimele trei expoziţii Documenta. În calitate de colaborator la Documenta11, el a contribuit substanţial la concepţia Platformei 1 din Berlin/Viena (2001) şi a luat parte la Education Programme din Kassel (2002). Pornind de la teoriile lui Antonio Gramsci şi Ernesto Laclau/Chantal Mouffe, Marchart descrie muzeele şi bienalele ca pe nişte mecanisme hegemoniale în plan naţional şi global, care reproduc cultura burgheză dominantă, dar o fac totodată şi vulnerabilă. Parcurgând istoria cea mai recentă a expoziţiei Documenta şi urmărind modelul ei, Marchart conturează astfel o deplasare de canon în câmpul politicii, al teoriei postcoloniale si al educaţiei, precum şi dezbaterile referitoare la puterea lor de a defini deplasarea şi la tentativa de revenire la vechiul canon.” - Marius Babias