Pragmatica predarii. Activitatea profesorului intre rutina si creativitate
Descriere
„Am pledat pentru adoptarea unui stil didactic ce nu lasa loc de manifestare dogmatismului si autoritarismului profesorului la clasa, comportamente care conduc la rigiditate, stereotipie, uniformizare si, in final, la ineficienta in activitatile desfasurate. Pornind de aici, demersul se axeaza pe prezentarea principalelor metode posibil de utilizat in instruirea si educarea elevilor, metode cu ajutorul carora sunt puse in valoare valentele formativ-informative ale continuturilor teoretice vehiculate. [...] Sunt abordate, de asemenea, procedeele logice si retorice pe care cadrul didactic le foloseste in constructia discursului sau, pentru a clarifica, accesibiliza, justifica, intemeia ideile, opiniile, normele de actiune sau deciziile comunicate partenerilor sai de activitate. [...] Prin discursul didactic practicat, profesorul nu-si propune doar sa transmita pur si simplu idei, ci si sa argumenteze in favoarea lor pentru a-i determina pe elevi sa le accepte, pentru a-i influenta in sensul determinarii unor schimbari de natura cognitiva, afectiva si comportamentala. Pentru a-si atinge scopul, el face apel la mijloace logice si retorice, cu ajutorul carora pot fi modificate opiniile, convingerile, sentimentele, atitudinile elevilor, atragandu-i de partea unor idei, decizii, reguli de actiune sau, dimpotriva, indepartandu-i de altele.“ - Ion Albulescu