Ordonare. Transformari din lumea vie

Ordonare. Transformari din lumea vie

Descriere

    In pedagogia montessoriana, notiuni aparent complexe le sunt prezentate copiilor de la o varsta frageda. Maria Montessori era de parere ca nu exista „cunostinte usoare si cunostinte grele". „Mintea absorbanta" a copilului poate sa asimileze cu aceeasi usurinta atat cuvintele simple, cat si pe cele considerate complicate. De la nastere si pana la 3 ani, copilul isi dezvolta lirnbajul si isi insuseste spontan notiuni si cuvinte, oricat de complexe. Este, asadar, ideal sa-i stimulati acest interes natural, chiar inainte ca micutul sa inceapa sa vorbeasca. Nu va temeti ca demersul este prematur. Cuvintele pot fi cunoscute inainte de a fi rostite. Nu subestimati copilul si nu ratati perioada senzitiva caracterizata de interesul pentru limbaj, ci folositi-o din plin, facilitand achizitia de termeni utili pentru cultura sa generala.     Pachetul familiarizeaza copilul cu ciclurile de viata ale plantelor, animalelor si omului. Cardurile sunt numerotate si ilustreaza fiecare etapa de dezvoltare pentru 12 organisme vii.       Fragment din regulamentul de joc:     „PASUL 1: Introducerea notiunii plecand de la lumea reala     Daca este posibil, plantati seminte si indemnati copilul sa le observe cum incoltesc si cresc. Pornind de la plante, discutati impreuna despre modul in care se transforma organismele vii pe parcursul dezvoltarii lor.     PASUL 2: Lectia in 3 timpi     1. Numirea - Alegeti o serie de carduri corepondenta unui ciclu de viata si aratati-i-le copilului pe rand, pronuntand rar si clar fiecare denumire: „Ace(a)sta este un/o ...”. Asezati cardurile intotdeauna dinspre stanga spre dreapta — ordinea citirii, folosita in pedagogia montessoriana. Repetati numirea de cateva ori, indicand cardul corespunzator.      2. Recunoasterea - Folositi aceasta etapa fie in completarea primeia, fie intr-o activitate ulterioara. Este cea mai importanta parte a lectiei si se recomanda sa dureze mai mult decat celelalte. Dati-i copilului cardurile sa le aseze pe masuta sau pe covorasul de activitati, intotdeauna dinspre stanga spre dreapta. Numiti un element ilustrat pe card si rugati copilul sa vi-larate. Repetati si pentru celelalte doua carduri. Variati formularile: „Poti sa-mi arati ...?", „Care este...?”, „Te rog sa-mi dai...”.     3. Reamintirea - Treceti la aceasta parte a lectiei abia dupa ce sunteti convins ca micutul va reusi sa indeplineasca sarcina. Folosind cele 3 carduri, cereti-i sa le numeasca pe rand, intrebandu-l: „Ce este ace(a)sta?".”     PASUL 3: Ordonarea     Alegeti cardurile corespondente unui singur organism viu si asezati-le pe masa. Cereti-i copilului sa le ordoneze in ordinea in care se petrec transformarile. Autoverificarea se face simplu, cu ajutorul pictogramei numerotate pe verso. Treptat, introduceti si alte cicluri de viata, astfel incat cardurile sa necesite sortare inainte de a fi ordonate.     PASUL 4: Identificarea     Varianta de joc: Trenuletul naturii.      Asezati pe masa 10 carduri cu diverse etape de dezvoltareri. Cereti-i copilului sa le aranjeze in spatiul de lucru in ordinea in care elementele reprezentate "se urca in vagoanele unui trenulet": "Prima urca in tren pupa de buburuza", "Dupa ea se urca mormolocul cu branhii" etc."    

Pe aceeași temă