Mitul antreprenorial
Descriere
Mitul antreprenorial. De ce nu functioneaza majoritatea micilor afaceri si ce e de facut in aceasta privinta Mitul antreprenorial: De ce nu functioneaza majoritatea micilor afaceri si ce e de facut in aceasta privinta (The E-Myth Revisited) de Michael E. Gerber este editia revizuita a cartii E-Myth, lansate in urma cu 30 de ani de mentorul nr. 1 in lume in domeniul micilor afaceri. Daca vrei sa pui bazele unei afaceri, daca ai un mic business si te intrebi de ce nu merge sau de ce nu merge atat de bine pe cat ti-ai dori tu, daca vrei sa afli ce anume si unde anume gresesti in administrarea afacerii tale, aceasta este cartea de care ai nevoie! Asta pentru ca Michael E. Gerber este cea mai importanta voce a micilor afaceri si intreprinderi din America, iar cartea de fata poate fi considerata un mic ghid care face afacerile sa functioneze, garantand totodata sa iti ofere o experienta revelatoare: Vei vedea ce oportunitati aproape miraculoase sunt disponibile oricui porneste o mica afacere asa cum trebuie, cu o intelegere adevarata si cu instrumentele necesare. Autorul cartii, Michael E. Gerber este o adevarata legenda a antreprenoriatului, fiind numit de Revista Inc. Magazine „guru-ul numarul 1 in lume in domeniul micilor afaceri”. Michael E. Gerber este un foarte cautat speaker, fondatorul si CEO-ul companiei de consultanta in domeniul afacerilor E-Myth Worldwide si autorul bestsellerurilor: The E-Myth Physician, The E-Myth Manager, The E-Myth Contractor si The E-Myth Mastery. De-a lungul timpului, Michael E. Gerber le-a oferit consultanta catorva mii de clienti, proprietari de mici afaceri, antreprenori, manageri si directori executivi corporatisti din toata lumea despre profunzimea adevaratului rol pe care il poate juca perspectiva antreprenoriala in reinventarea economiei si a culturii lumii. Concluzia generala a tuturor celor care l-au ascultat a fost ca… sfaturile lui chiar functioneaza! MITUL ANTREPRENORIAL SI MICA AFACERE AMERICANA Mitul antreprenorial sustine ca micile afaceri sunt pornite de antreprenori care risca capital pentru a face profit, lucru cum nu se poate mai neadevarat potrivit lui Gerber. Conform lui, micile afaceri sunt initiate de fosti angajati, cu profil tehnic in general, care sufera la un moment dat o Criza Antreprenoriala. Din acel moment, nevoia lor de a porni pe cont propriu nu mai poate fi stavilita, si, fostii angajati se transforma in mici antreprenori. Conceptia ca: Daca intelegi in ce consta munca tehnica a unei afaceri, intelegi si afacerea care se ocupa cu respectiva munca tehnica, este, potrivit autorului, cea mai periculoasa si duce la esecul celor mai multe dintre micile business-uri. Asta pentru ca, in scurt timp, tehnicianul proaspat intrat in afaceri, se va dovedi a fi coplesit de propriul business. Tehnicianul nu va mai fi doar tehnician, el devine acum Antreprenor, Manager si Tehnician. Iar faptul ca tehnicianul nu mai e o singura persoana, ci trei indivizi diferiti, da nastere unui mic… razboi, pe care nimeni nu il poate castiga. De ce? Autorul detaliaza aici pe larg rationamentul care se afla in spatele acestei concluzii, ajutandu-te sa constientizezi lucruri la care nu te-ai fi gandit, poate, altfel… Cu ajutorul exemplului lui Sarah, o femeie care isi deschide o placintarie pentru ca se pricepe foarte bine sa faca placinte, dar e mai putin priceputa sa fie Manager si Antreprenor, autorul explica ce inseamna sa fii Antreprenor si ce atributii ii revin acestei functii, dar si unde greseste Sarah si ceilalti proprietari de mici afaceri asemenea ei. Majoritatea (n. r: afacerilor) sunt administrate conform dorintei proprietarului, si contrar nevoilor afacerii. Si pentru a intelege unde gresesti, Gerber te ajuta mai intai sa iti intelegi afacerea, prezentandu-ti cele trei faze ale dezvoltarii unui business (Copilaria, Adolescenta si Maturitatea), ce te asteapta in fiecare dintre ele si ce poti face mai bine, in fiecare din aceste trei etape. Copilaria afacerii este asadar perioada de inceput in care tu esti totuna cu afacerea ta. Adolescenta este faza cand te hotarasti sa ceri ajutor, sa delegi altora sarcini de care nu te poti ocupa tot tu. Maturitatea este exemplificata de companiile de prestigiu din lume, care stiu cum au ajuns unde au ajuns si ce trebuie sa faca pentru a ajunge unde vor. Sfaturile pe care autorul i le da lui Sarah in cadrul exemplului sus-amintit vor da de gandit oricarui antreprenor aflat la inceput de drum: Daca afacerea ta depinde de tine, atunci nu ai o afacere – ai o slujba. Si este cea mai rea slujba din lume pentru ca lucrezi pentru un nebun. In plus, nu acesta este scopul intrarii in afaceri. Scopul intrarii in afaceri este de a te elibera de o slujba, pentru a crea slujbe pentru alti oameni. In momentul in care ai depasit faza copilariei afacerii, si ai intrat in adolescenta, atingand scopul intrarii in afaceri si angajand oameni, vei constata dezamagit ca: nimanui nu-i pasa de afacerea ta asa cum iti pasa tie. Ca nimeni nu este dispus sa munceasca la fel de mult ca tine. Ca nimeni nu are judecata ta, sau abilitatea ta, sau dorinta ta, sau interesul tau. Ce e de facut in aceasta situatie? Ce trebuie sa faci atunci cand afacerea incepe sa depaseasca zona ta de confort si se simte nevoia evidenta a unui manager? Autorul iti raspunde mai departe la aceste intrebari, prevenindu-te ca, in aceasta etapa, in lipsa unui manager, business-ul tau poate urma doar trei cai: 1. Se intoarce in faza copilariei; 2. Risca totul; 3. Rezista din rasputeri. Autorul te invita asadar sa iti identifici zona de confort, sa afli cat de mare poate deveni afacerea ta, sa iti faci planuri, sa anticipezi si sa eviti pe cat posibil ca afacerea ta sa devina din nou mica, oferindu-ti un scurt ghid in legatura cu ce trebuie sa faci tu in calitate de proprietar al unui business. Afla care este solutia propusa de autor in cazul in care constati ca ai inceput business-ul prost si descopera ce inseamna o companie matura in conceptia autorului: Nu, companii ca McDonald's, Federal Express si Disney nu au ajuns companii mature. Ele au inceput astfel. Oamenii care le-au initiat au avut o perspectiva total diferita cu privire la ceea ce este o afacere si de ce functioneaza. Pornind de la modelul lui Tom Watson, fondatorul IBM, autorul te sfatuieste ca atunci cand pornesti o afacere sa ai in fata un model de business care functioneaza si nu un model al muncii in sine. Afla ce conditii trebuie sa indeplineasca acest model de business pentru ca el sa functioneze la randament maxim si pregateste-te sa iti reinventezi afacerea! REVOLUTIA LA CHEIE: O NOUA PERSPECTIVA IN AFACERI. Revolutia la cheie este cea care ne furnizeaza o cheie invizibila pentru dezvoltarea unei afaceri extraordinare: modelul echilibrului suprem al unei afaceri care functioneaza. Oferind ca exemplu McDonald's si modul cum a aparut fenomenul numit franciza, autorul vorbeste despre Franciza ca Format de Afacere care a revolutionat mediul de afaceri american. Statisticile sunt uimitoare: doar 5 % dintre francize au fost inchise anual intre 1971 si 1987, comparativ cu 80% din afacerile detinute independent. Asadar, daca vrei sa incepi o afacere cu care sa mergi aproape la sigur, poti opta pentru Prototipul Francizei, care iti furnizeaza odata cu un nume recunoscut si un sistem intreg de a face afaceri. Prototipul Francizei este modelul unei afaceri care functioneaza. Modelul echilibrat care il va satisface in acelasi timp si pe Antreprenor, si pe Manager, si pe Tehnician. Autorul ni-l ofera ca model pe Ray Kroc care a avut o intuitie uimitoare in momentul in care si-a dat seama ca nu hamburgerii erau valorosi la McDonald's, ci modul cum era organizata afacerea in sine. Gerber face o analiza a francizei McDonald's scotand in evidenta toate punctele ei forte care o fac sa functioneze atat de bine. Ray Kroc a reusit sa creeze o afacere pe care oamenii doresc sa o cumpere, tocmai pentru ca presupune costuri mici si garanteaza profitul. McDonald's este valoros ca model de business pentru ca poate fi copiat foarte usor. Autorul te va convinge pe parcursul acestei parti ca afacerea ta nu este si viata ta si iti va furniza in acest sens toate instrumentele de care ai nevoie pentru a-ti crea prototipul propriei francize. Vei invata astfel: • Cum sa construiesti o afacere care sa functioneze previzibil, fara efort si profitabil; • Cum sa construiesti o afacere care sa functioneze fara tine; • Cum sa te eliberezi de afacerea ta pentru a trai o viata mai implinita; CUM SA CONSTRUIESTI O MICA AFACERE DE SUCCES! Cea de-a treia parte a cartii este cea care te va interesa probabil cel mai mult. Pentru ca asta iti doresti. Pentru ca asta isi doreste pana la urma orice fire intreprinzatoare care creeaza o afacere bazandu-se pe o activitate pe care o cunoaste foarte bine sau pe practicarea unei activitati care-i face placere. Faza de dezvoltare a afacerii presupune asadar trei etape distincte, mai exact: • Inovatia - in care inveti sa realizezi, sa faci, sa spui lucruri noi in cadrul afacerii tale; • Cuantificarea – in care vei invata sa urmaresti cifrele asociate impactului pe care il are inovatia; • Orchestrarea – in care inveti sa faci lucrurile intr-un anume mod, inveti sa introduci o rutina prestabilita; La nivel mai practic, ceea ce am trait noi in munca cu micile afaceri este ca, pe masura ce Procesul de Dezvoltare a Afacerii devine o parte constitutiva a afacerii, el devine si o parte constitutiva a comunicarii dintre participanti. Devine nu numai un mod de a gandi si un mod de a face, ci si un mod de a fi. Ai putea spune ca, atunci cand se apuca sa munceasca in aceasta afacere, oamenii incep sa realizeze ca ea este o metafora puternica pentru lucrul la propria lor viata. Gerber este de parere ca, pentru a construi o afacere de succes trebuie sa te gandesti la afacerea ta ca si cum aceasta ar fi prototipul pentru inca 5.000 de alte afaceri exact la fel. Autorul te ghideaza pas cu pas pentru a-ti crea Prototipul de Franciza, propunandu-ti sapte etape de parcurs: • Scopul Principal – reprezinta viziunea necesara pentru a-ti aduce afacerea la viata si viata in afacere; • Obiectivul strategic - declaratia cu privire la ce trebuie sa faca afacerea ta pentru tine ca sa-ti atingi Scopul Principal (standardele); • Strategia Organizationala: structurarea afacerii conform modului in care trebuie sa functioneze; • Strategia de Management – Sistemul de Management, mijlocul prin care Prototipul tau de Franciza va produce rezultatele pe care le doresti si Manualul de Procedura care defineste munca pe care o fac angajatii; • Strategia de Personal - maniera in care le comunici angajatilor regulile care simbolizeaza ideea pe care tu, proprietarul, o ai despre lume; ceea ce intreprinzi tu pentru a-ti determina angajatii sa faca ce-ti doresti; • Strategia de Marketing – ce trebuie sa faca afacerea ta in mintea clientului, pentru ca acesta sa te aleaga pe tine si nu pe altcineva; • Strategia Sistemelor – „Un sistem este un set de lucruri, actiuni, idei si informatii care interactioneaza unele cu altele astfel incat sa modifice alte sisteme.” Autorul face referire aici la trei tipuri de sisteme implicate in afacerea ta: Hard, Soft si Sisteme de Informatii. Afla ce inseamna fiecare dintre ele si cum se integreaza acestea in afacerea ta pentru a produce rezultatele dorite! Nu este deloc intamplator faptul ca Mitul Antreprenorial a lui Michael E. Gerber a fost votata cartea de business nr.1 de catre Inc. 500 CEOs. Ceea ce a contribuit la succesul fulminant al acestei carti nu este numai expertiza dovedita a autorului in domeniul micilor afaceri si intreprinderi, ci si modul foarte explicit in care a fost redactata. Exemplele folosite de autor pe parcursul cartii pentru exemplificarea fiecarui concept prezentat sunt atat de edificatoare, incat, oricine, chiar si cei care nu au avut niciodata contact cu mediul de business si limbajul sau specific, le poate intelege si, mai apoi, pune in practica. Astfel, la finalul cartii, tot ce iti ramane de facut, este: Sa faci un pas inapoi si sa iti privesti afacerea cu noii tai ochi de Antreprenor. Trebuie sa iti analizezi afacerea asa cum este astazi, sa hotarasti cum vrei sa arate in final, iar apoi sa stabilesti distanta dintre locul in care esti acum si cel in care trebuie sa fii pentru a-ti transpune visul in realitate. Aceasta distanta iti va spune exact ce trebuie facut ca sa dai viata afacerii vietii tale. Iar ceea ce vei descoperi cand iti vei privi afacerea prin Ochi de Antreprenor este ca distanta este mereu creata de absenta sistemelor, de absenta modului brevetat de a face afaceri ce diferentiaza cu succes afacerea ta de toate celelalte. Programul E-Myth a fost de o eficacitate unica in ceea ce priveste concentrarea asupra a ceea ce este important in operatiunea noastra. Ne-a ajutat sa identificam acele activitati specifice care ne permit sa indeplinim cerintele clientilor si sa construim sisteme in jurul acestor activitati pentru a ne asigura ca lucrurile se vor intampla asa cum am promis. - Fred si Heidi Wittenberg, The Folk Agency Realtors Foarte multi oameni iti vor spune ce sa faci – doar E-Myth iti spune si cum sa faci; sistemul este minunat. - Maru Medina-Hollman, Kukis By Maru Trecand prin procesul de clarificare a propriilor obiective, de creare a unei viziuni pentru companie si de invatare a managementului financiar, am realizat o mare schimbare in privinta afacerii mele. - Greg Rittler, Kanon Group Aplicand modelul E-Myth vei ajunge sa descoperi unde te afli, unde vrei sa ajungi si care sunt pasii pe care trebuie sa-i urmezi pentru a ajunge acolo. Nu e un proces rapid, E-Myth este o calatorie. - John Cassidy, TopKick Inc. Pe scurt, E-Myth m-a invatat tehnici valoroase de business si m-a ajutat sa-mi controlez limitele. - Gayle Gerling-Pettinga, Gerling Law Fragment din cartea "Mitul antreprenorial", de Michael E. Gerber "Cati suna pentru a intreba de un pret? Cati vor sa achizitioneze ceva? Cate bucati din produsul X se vand zilnic? In ce moment al zilei se vand? Cat de multe se vand saptamanal? Care zile sunt mai aglomerate? Cat de aglomerate? Si asa mai departe. Nu poti pune niciodata prea multe intrebari cand e vorba de cifre. In cele din urma, tu si angajatii tai veti privi intreaga afacere in functie de cifre. Vei cuantifica totul. Vei fi capabil sa citesti fisa de sanatate a afacerii dupa fluxul cifrelor. Vei sti care cifre sunt importante si care nu. Vei deveni la fel de familiarizat cu cifrele afacerii precum este medicul cu tensiunea arteriala si cu pulsul tau. Deoarece, fara cifre, nu ai cum sa stii unde esti, ca sa nu mai vorbim incotro te indrepti. Prin cifre, afacerea va capata un sens cu totul nou. Va deveni plina de posibilitati. Orchestrarea Odata ce inovezi un proces si ii cuantifici impactul asupra afacerii tale, odata ce gasesti ceva care sa functioneze mai bine decat ceea ce a fost inainte, odata ce descoperi cum sa inmultesti "da"-urile pe care ti le spun clientii, angajatii, furnizorii si creditorii tai - in acel moment, e timpul orchestrezi totul. Orchestrarea inseamna eliminarea aspectului discretionar, sau a alegerii, la nivel de administrare a afacerii. Fara Orchestrare, nimic nu ar putea fi planificat si nimic nu ar putea fi anticipat - de tine sau de catre clientul tau. Daca faci totul diferit de fiecare data, daca toti cei din compania ta ar actiona dupa propria decizie, dupa propria alegere, in loc sa creezi ordine, ai crea haos. Dupa cum spune Theodore Levitt, in uimitoarea sa carte Marketing for Business Growth (Marketing pentru dezvoltarea afacerii), "libertatea de a decide este dusmanul ordinii, al standardizarii si al calitatii". "Daca un costum albastru functioneaza, poarta-l de fiecare data cand te afli in fata unui client!" Acesta este dictonul discipolilor Orchestrarii. "