Captivant - Cum sa creezi produse care formeaza obisnuinte
Descriere
Captivat. Cum sa creezi produse care formeaza obisnuinte De ce unele produse capteaza atentia multor oameni? Cum creeaza companiile de succes produse la care oamenii nu pot renunta? Exista vreo metoda prin care tehnologia ne captiveaza atentia? Autorul raspunde la aceste intrebari explicand Modelul Hooked – un proces in 4 pasi integrat in produsele multor companii de succes care influenteaza subtil comportamentul clientilor. Nir Eyal a petrecut multi ani in industria jocurilor video si in cea a publicitatii. In acest timp a invatat si aplicat tehnici pe care le descrie in carte, pentru a motiva si influenta utilizatorii. Nir Eyal scrie, ofera consultanta si preda despre modul in care interfereaza psihologia, tehnologia si afacerile. Este consultant pentru cateva startup-uri din Bay Area, firme cu capital de risc si incubatoare de afaceri. Din 2003, a fondat doua companii in domeniul tehnologiei. Cel mai recent startup al sau a primit finantare cu capital de risc din partea fondului de investitii Kleiner Perkins Caufield & Byers. Nir a tinut prelegeri la Stanford Graduate School of Business si la Hasso Plattner Institute of Design de la Stanford. O lectura obligatorie pentru oricine este interesat de atragerea unei clientele fidele. - Eric Ries, autor al volumului The Lean Startup Durata audiobook: 5 ore si 12 minute Lectura: Cristian Sorin Oprea Captivat: Cum sa creezi produse care formeaza obisnuinte / Hooked: How To Build Habit-Forming Products de Nir Eyal se va dovedi un instrument deosebit de util pentru antreprenori, marketeri, product manageri si designeri care lucreaza la crearea de noi produse si la lansarea acestora pe piata. Autorul cartii, Nir Eyal este un absolvent al Universitatii Harvard avand de asemenea un MBA obtinut la Stanford School of Business. Pe blogul sau Nir abordeaza subiecte de interes despre interferenta dintre psihologie, tehnologie si afaceri. Articolele lui Nir Eyal apar de asemenea periodic in reviste de prestigiu precum: Harvard Business Review, The Atlantic, TechCrunch si Psychology Today. Experienta acumulata in timp ce lucra la implementarea de campanii publicitare in lumea social gaming-ului l-a ajutat pe Nir Eyal la redactarea unui adevarat manual care sa ajute la crearea de noi produse pe care oamenii sa le iubeasca. Sta in puterea noastra sa schimbam ceea ce facem si ceea ce suntem! Nir Eyal este CAPTIVAT, ca noi toti de altfel, de puterea pe care o are asupra noastra tehnologia. Statisticile arata ca 79% dintre oameni isi verifica telefonul dimineata in rastimp de 15 minute de la trezire, o treime dintre americani ar prefera mai degraba sa renunte la sex decat sa isi piarda telefonul sau ca ne verificam telefoanele zilnic de… in jur de 150 de ori. De ce? Pentru ca aceste gadgeturi ne-au creat OBISNUINTE. Ce sunt obisnuintele? Comportamente automate, lucruri pe care le facem inconstient fara sa stam prea mult pe ganduri. Asadar, cand se pune intrebarea: Cum reusesc unele companii sa isi faca bunurile indispensabile? Raspunsul este cat se poate de simplu: Creandu-le consumatorilor obisnuinte. Si atunci, de ce nu reusesc toate companiile sa lanseze produse de succes atat timp cat reteta este atat de simpla? Autorul ne ofera raspunsul la aceasta intrebare odata cu Captivat, in care a adunat rezultatele tuturor experientelor si studiilor pe care le-a efectuat timp de mai multi ani pe aceasta tema, promitand ca: Lucrarea de fata ii va invata pe inventatori cum sa creeze produse care sa ii ajute pe oameni sa faca lucrurile pe care si-au dorit sa le faca dintotdeauna, dar care, in lipsa unor solutii nu le fac. Captivat isi propune sa dezlantuie extraordinarele puteri noi pe care le au inventatorii si antreprenorii pentru a influenta viata de zi cu zi a miliarde de oameni. Scopul meu este sa iti ofer o intelegere mai profunda a modului in care anumite produse schimba ceea ce facem si, prin extensie, ceea ce suntem. Cum se creeaza noile obisnuinte? In tot acest proces, cel mai dificil pare a fi sa creezi noi obisnuinte. Probabil ca toti antreprenorii si oamenii de marketing se intreaba de ce? Ei bine, pentru ca cel mai mare dusman al noilor obisnuinte sunt vechile comportamente. Chiar si atunci cand ne schimbam rutinele, caile neuronale raman gravate adanc in creierele noastre, gata sa fie reactivate atunci cand ne pierdem concentrarea. Asadar, dusmanul noilor obisnuinte este chiar mintea umana, care, tinde sa revina la modurile vechi de actiona si a gandi. Cum ne putem maximiza sansele de a crea o noua obisnuinta? Nir Eyal este de parere ca: Pentru ca o actiune ocazionala sa devina obisnuinta, utilizatorii trebuie sa perceapa un grad inalt de utilitate, fie datorita faptului ca le provoaca placere, fie datorita faptului ca evita neplacerile. Si avem aici modelul Amazon, care face un lucru pe care alte companii l-ar vedea total contraproductiv. Amazon castiga bani din difuzarea reclamelor la companiile concurente, ba mai mult decat atat, utilizeaza banii pe care alte companii ii investesc in marketing, pentru a raspunde altei nevoi a clientilor, aceea de a gasi cu orice pret produsul pe care il cauta. Aceasta tehnica Amazon se bazeaza pe un studiu care arata ca interesul fata de un comerciant online creste atunci cand ii sunt oferite preturile concurente. Asadar, o companie poate prezice potentialul unui produs de a crea obisnuinte reprezentand grafic doi factori: • Frecventa (cat de des apare un comportament); • Utilitatea aparenta (cat de folositor si de satisfacator este comportamentul conform utilizatorilor, in comparatie cu solutiile alternative). Dar bineinteles ca doar atat nu e suficient, pentru ca ulterior apare intrebarea: Cat de des este suficient de des? Mai trebuie sa tinem cont de asemenea de faptul ca produsele esueaza sau au succes dintr-o multime de motive, totusi, exista un lucru pe care il au in comun toate produsele de succes. Rezolva probleme! Captivat iti ofera planul pentru urmatoarea generatie de produse. Daca nu citesti tu aceasta carte, atunci compania care iti va lua locul pe piata a facut-o deja. – Matt Mullenweg, fondator Wordpress Vei citi cartea. Apoi vei spera sa nu fie citita si de competitori. Atat de buna e. – Stephen P. Anderson, autor al Seductive Interaction Design Un volum obligatoriu de citit pentru oricine isi doreste sa lanseze o campanie sau un produs. Iti ofera patru pasi practici pentru a atrage utilizatorii si pentru a te asigura ca acestia vor reveni iar si iar. – Firas Kittaneh, antreprenor