Tratat de dreptul muncii

Tratat de dreptul muncii

An publicare
2016
Nr. Pagini
1120
ISBN
9786066738347

Descriere

Prezenta editie a Tratatului de dreptul muncii. Legislatie. Doctrina. Jurisprudenta a fost determinata, in special, de epuizarea tirajului editiei anterioare. La elaborarea sa au fost avute in vedere modificarile legislative intervenite ulterior, solutiile judiciare relevante, cu precadere cele pronuntate de Inalta Curte de Casatie si Justitie in recursurile in interesul legii si dezlegarea unor chestiuni de drept, deciziile Curtii Constitutionale, precum si studiile recente. Suntem animati de aceeasi dorinta de a oferi tuturor celor interesati – studenti, masteranzi, doctoranzi, cercetatori, teoreticieni si practicieni – acelasi instrument util de studiu si de lucru. Fragment din lucrarea: Tratat de dreptul muncii ed.10 de Alexandru Ticlea "§4. Consiliul Economic si Social 11. Definitie. Scop. Consiliul Economic si Social este definit de art. 212 alin. (1) din Codul muncii si art. 1 din Legea nr. 248/20132. El este o „institutie publica de interes national, tripartita, autonoma, constituita in scopul realizarii dialogului social la nivel national dintre organizatiile patronale, sindicate si reprezentanti ai societatilor civile organizate". Legiuitorul il califica drept un „organism consultativ al Parlamentului si Guvernului Romaniei in domeniile de specialitate stabilite prin prezenta lege". In acest sens, conform art. 2 alin. (1) din Legea nr. 248/2013, „Consiliul Economic si Social este consultat obligatoriu asupra proiectelor de acte normative initiate de Guvern sau a propunerilor legislative ale deputatilor ori senatorilor. Rezultatul acestei consultari se concretizeaza in avize la proiectele de acte normative". Avizele pot fi favorabile sau nefavorabile, acestea din urma trebuie motivate. Inalta Curte de Casatie si Justitie a decis ca inexistenta avizului ori nesolicitarea lui nu conduce la anularea actului normativ astfel adoptat, tocmai avand in vedere caracterul sau consultativ. Considerentele, cat si solutia acestei instante sunt apreciate ca fiind esential eronate. „Acest aviz este intr-adevar consultativ, dar nefiind facultativ, el trebuie in mod obligatoriu solicitat Consiliului Economic si Social, de catre initiatorul actului normativ, acest aviz... urmand a insoti, tot obligatoriu, proiectul actului normativ, in afara de cazul in care fiind cerut, nu a fost emis in termenele prevazute de art. 8 alin. (1) din lege"4. De aceea s-a opinat ca nesolicitarea unui atare „aviz duce la nulitatea actului administrativ, intrucat nu se respecta o cerinta prevazuta de lege". 12. Domeniile de specialitate si atributiile Consiliului Economic si Social. Aceste domenii prevazute de art. 2 alin. (2) din Legea nr. 248/2013 sunt: a) politicile economice; b) politicile financiare si fiscale; c) relatiile de munca, protectia socialasi politicile salariale si egalitatea de sanse si de tratament"

Pe aceeași temă

Alexandru Ticlea