Jargonul autenticitatii
Descriere
„Dacă originalul și traducerea se deosebesc în genere prin situația lor lingvistică specifică, e limpede totuși că acest moment devine cu adevărat și în chip eminent problematic tocmai în cazul acelor texte care nu sunt doar îmbibate tacit de o anume situație lingvistică, ci au totodată în mod explicit drept temă chiar acea situație lingvistică a lor. Un asemenea text este, în mod vădit, și Jargonul autenticității, în măsura în care el încearcă în fapt să localizeze din punct de vedere istoric terminologia filosofică aparent idiomatică a lui Heidegger în contextul unui uz lingvistic contemporan mai vast, pe care el îl desemnează dintru început prin sintagma parodică de „jargon al autenticității”. Acest lucru implică de la bun început o caracterizare minuțioasă a situației lingvistice din Germania primelor decenii de după război: „În Germania se vorbește și, mai mult chiar, se scrie azi un jargon al autenticității, semn distinctiv al elecțiunii sociale, prețios și colocvial totodată: sublimbaj drapat ca supralimbă. El e răspândit pretutindeni: în filosofia și teologia practicată nu doar la academiile evanghelice, în pedagogie, în școlile populare și în asociațiile studențești, ori în retorica emfatică a deputaților și a delegaților din economie și administrație.” (Christian Ferencz-Flatz) Theodor W. Adorno (1903-1969), filosof, sociolog și muzicolog german. A studiat filosofia, psihologia și sociologia la Universitatea din Frankfurt, unde a obținut doctoratul (1924) cu o teză despre Husserl și abilitarea (1931) cu o lucrare despre Kierkegaard; de asemenea, în anii 1925 și 1926 a studiat compoziția la Viena sub îndrumarea lui Alban Berg. În 1933, după preluarea puterii de catre naziști, a părăsit Germania, stabilindu-se mai întâi în Marea Britanie și apoi în Statele Unite ale Americii. După război a revenit în Germania, fiind numit profesor la Universitatea din Frankfurt. A fost una dintre figurile proeminente ale Institutului de Cercetare Socială (cunoscut și ca Școala de la Frankfurt). Printre scrierile lui se numără: Kierkegaard. Konstruktion des Ästhetischen [Kierkegaard. Construcția esteticului] (1933), Dialektik der Aufklärung [Dialectica Luminilor] (împreuna cu Max Horkheimer, 1947), Minima moralia. Reflexionen aus dem beschädigten Leben [Minima moralia. Reflecții dintr-o viață mutilată] (1950), Jargon der Eigentlichkeit [Jargonul autenticitații] (1964), Negative Dialektik [Dialectica negativă] (1966), Ästhetische Theorie [Teoria estetică] (postum, 1970)