Carte de pictura. Bazele iconografiei
Descriere
Cartea din fata cititorilor este un manual de pictura destinat studentilor scolii Superioare de Arte si Conservare a Bisericii Ortodoxe Sarbe. Chiar daca prin titlu, structura si continut se leaga direct de disciplina Bazele iconografiei, care se studiaza in anul II la ciclul de licenta din cadrul ambelor specializari ale acestei scoli superi-oa- re, prin tematica sa si volumul mare de material scris si vizual, acesta poate fi utilizat si ca o sursa de baza pen- tru practica picturii de pe parcursul ciclurilor ulterioare de studii. Desigur, ca orice material universitar tiparit, si manualul nostru este accesibil in aceeasi masura atat pu- blicului larg, cat si oricarei critici constructive care poate rezulta din utilizarea diferita a manualului. in acest sens, cititorul paginilor care urmeaza va lua cunostinta, inainte de toate, cu contextul pedagogic care a determinat apari- tia acestora. Etapa de intalnire cu pictura bisericeasca, pe care aceasta carte incearca sa o situeze intr-un context pedago- gic, este una specifica sub mai multe aspecte. si anume, dupa stapinirea disciplinei din anul I referitoare la bazele desenului iconografic, studentul pentru prima data se de- dica in intregime lucrului cu culoarea si pensula. Totusi, manualul nu este destinat numai intalnirii cu culorea ca element al picturii. Reflectia asupra culorii, ca partea vi- zuala cea mai relativa si, se pare, cel mai greu de explicat a oricarei picturi, la primii pasi in cunoasterea iconografiei, face loc procesului de stapinire a unei abordari specifice a pictarii in straturi, de la intunecat spre luminos, care se dezvolta in pictura bizantina (medievala). in acest sens, s-ar putea spune ca predarea practica, aflata in faza despre care este vorba in acest manual, este undeva la jumata- tea drumului intre desen si pictura (in sensul deplin al acestui cuvant). Studentul se va sluji de o paleta esentiala de pigmenti pentru ca prin pomenita abordare picturala – pe care ulterior in text o vom evidentia ca luminare – sa poata explica forma chipului si a corpului (drapajul) prin care este prezentat portretul sfintilor din icoane. S-ar putea spune ca va lua cunostinta cu materia picturii, mai precis cu acea activitate de aplicare pe suport a picturii, cu ajutorul careia se obtine iluzia contururilor specifice in cazul portretului iconografic, fara a intra detaliat in complexa tematica referitoare la natura relationala a cu- lorii si infinitele raporturi complexe (coloristice) sub care apare aceasta trasatura. Din punctul de vedere mai putin tehnic, poetic, dar si teoretic (teologic, simbolic), s-ar putea afirma ca, pe scurt, tema acestei carti este lumina si raportul ei cu chipul (cu fata si corpul) sfintilor. Desigur, despre lumina nu se poate vorbi in pictura fara sa se faca referire la materialul coloristic prin care o reprezentam, dar practica pedagogica a demonstrat ca discutia despre culoare, ca mijloc de exprimare in pictura bisericeasca, e mai practic sa se realizeze in etapele mai avansate ale scolarizarii. Tinand cont de faptul ca predarea cursurilor de pic- tura in etapa studiilor careia aceasta carte ii este destinata este comuna pentru toti studentii ambelor sectii din pro- grama de studiu (pentru detalii a se vedea curriculumul de pe site-ul www.akademijaspc.edu.rs), si se orienteaza spre cunoasterea metodei de aplicare a luminii, care se foloseste in toate tehnicile de pictura legate de pictura bisericeasca (indirect chiar si in cazul mozaicului), conti- nutul acestui manual nu este sub nicio forma corespun- zator formatelor sau tehnicilor picturale pentru a caror insusire studentul se va consacra cu mult mai mult in etapele urmatoare ale scolarizarii. in acest sens, in aceeasi masura sunt utilizate materiale din istoria artei picturii de icoane, de fresce sau de realizare a mozaicurilor, iar numeroasele exemple vizuale de abordare picturala pot fi folosite - pe langa cultivarea aptitudinilor pentru mate- ria picturii, care prin accentuarea orientarilor auctoriale individuale, se va dezvolta in timp – ca o introducerea vizuala la oricare dintre tehnicile picturale murale sau de sevalet. Totusi, deoarece autorul acestui manual este prin orientarea sa practica un iconar, care cel mai adesea isi ex- pune lucrarile intr-un atelier pentru picturile de sevalet, este de asteptat ca tocmai o astfel de experienta picturala sa aiba o influenta dominanta atat in exemplele reprodu- se, cat si in observatiile teoretice sustinute. Chiar daca acest manual apare inainte de toate ca un suport pedagogic destinat predarii practice, aceeasi atentie este dedicata si aspectului teoretic. Volumul acestui as- pect din continutul manualului chiar depaseste intrucatva necesitatile studentului de nivel mediu de la pictura. Deoarece domeniul artistic caruia i se consacra studentul este marcat de o uriasa si indelungata traditie teoretica, am considerat, in concordanta cu politica educationala gene- rala din institutia noastra superioara, ca pentru fiecare stu- dent existenta posibilitatii de a-si mari la maximum cam- pul de interes teoretic trebuie sa fie o parte componenta a procesului concret de instruire artistica. Pentru a se atinge acest lucru, materialul teoretic este clasificat din punct de vedere al planului la doua niveluri: 1) textul de baza, care studentului mediu ar trebui sa-i usureze accesul atat la exemplele vizuale practice, cat si la bogatul fundal istoric, estetic si teologic in care acestea au aparut – cu exemplele noastre si arta pe care acestea incearca sa o lamureasca; 2) notele de subsol, care in afara aparatului critic, mai contin si explicatii detaliate, citate ilustrative din bibliografia relevanta, precum si cateva din posibilitatile de discuta- re a abordarilor teoretice prezentate (si care se presupu- ne ca-l pot stimula pe student in procesul de construire a pozitiilor sale estetice, intelectuale si critice). Deoarece am considerat ca granitele necesitatilor pedagogice ale in- vatamantului artistic, la fel ca in practica, nici in teorie nu este de asteptat sa fie definite intr-un mod prea categoric, ne-am hotarat ca (in locul definitiilor) aceste granite sa le intelegem ca pe o anumita zona larga de trecere de la ce- rintele introductive de baza, spre spatiul cultural nelimitat, care se afla in spatele fiecarei arte. Punctele de vedere care au determinat o astfel de abordare a acestei arii au marcat si dimensiunile aparatului nostru critic, explicativ si pole- mic. in arta care este preocupata de „perspectiva inversa”, si chiar si de „timpul inversat”, si in al carei cadru se afla dintotdeauna o buna parte a picturii insasi, nu trebuie sa fie o surpriza daca se arata cum acest domeniu teoretic de trecere poate sa devina de folos in aceeasi masura precum este si continutul (de baza) conturat prin acesta. Continutul notelor noastre extinse, precum si nu- meroasele ilustrari care insotesc acest text pot avea, prin urmare, o destul de larga destinatie. Campul multidisci- plinar avut in vedere prin aceste mijloace – informatiile conexe din istoria artei, estetica, teologie…la un loc cu experienta practica de pictura – poate fi in aceeasi masura folosit ca o rampa pentru o cercetare artistico-teoretica din anii mai mari de studiu. Metoda de prezentare, pre- cum si volumul materialului propus ar trebui sa ofere stu- dentului accesul intr-o anumita masura enciclopedic, dar si creativ, la diferitele informatii si discipline de cunoaste- re care ii pot fi de mare folos si il pot inspira in momentul realizarii artistice practice, pentru a caror cunoastere este dedicat acest volum. in cele din urma, intreaga carte re- prezinta o adresare a pictorilor catre pictori – printr-o tal- macire pedagogica a artei care, prin toate variatiile icono- grafice posibile, si-a pastrat portretul ei sacralizat ca unul dintre punctele sale centrale de interes estetico-teologic. Tocmai din cauza acestei specificitati, aproape intregul cuprins al cartii care se afla in fata cititorului poate deveni util in cunoasterea directa sau indirecta a indelungatei is- torii, teorii si practici iconografice ale Bisericii Rasaritene. Printre sursele care sunt citate in note si in biblio- grafie, si a multor altora care nu au putut fi mentiona- te, se evidentiaza personalitati carora, prin influenta lor nemijlocita asupra autorului, prin aceasta carte le revin multumiri pentru cea mai mare parte a meritelor sale (iar minusurile se datoreaza doar autorului). inainte de toate suntem recunoscatori recenzentilor, episcopului Ig- natie (Midić), profesorului Čedomir Vasić si profesoarei Svetlana Pejić, fara ale caror sfaturi practice si sprijin, car- tea nu ar fi putut sa se infatiseze opiniei publice. in mod deosebit, trebuie remarcata colaborarea indelungata cu colega Pejić, a carei rabdare de lectura fara cusur si atentie au influentat in cea mai mare masura cadrele teoretice care sunt trasate aici. Apoi, suntem recunoscatori primi- lor cititori ai acestui material, ierodiaconului Aleksandar (Subotić) si Bojanei Bošković pentru sustinerea si opini- ile critice, precum si colegilor Vladimir Tatarević si Filip Davidović pentru ajutorul dat in realizarea materialului fotografic. in ceea ce priveste partea organizatorica si materiala, pentru aparitia acestei editii suntem recunos- catori: protoiereului Radomir Popović, diaconului Ivica Čairović, lui Dragan Čurović, Milivoj Ranđić, Nikola Drobnjaković, Aleksandar Ilčić si Vladimir Vuković. De- sigur, suntem indatorati tuturor acelora a caror rabdare este incrustata in fiecare pagina a acestei carti ce sta in fata cititorului: sotiei Ana si fiului Maksim, care au avut insemnatatea unei surse de inspiratie nepretuita, precum si parintilor Radmila si Milenko, care, ca doi pedagogi adevarati, au sprijinit constant si fara rezerve toate proiec- tele de pana acum ale autorului. Acest material didactic le este consacrat lor amandurora. Lector Dr. Dusita Ristin