Capitalismul artistic
Descriere
„Autorul acestei cărţi, Oana şerban, îndrăzneşte să pună în chip frontal câteva întrebări fundamentale cu privire la sensul de evoluţie al societăţii actuale. Pentru această dificilă întreprindere teoretică recurge la aducerea în planul din faţă al analizei sale – uneori chiar temerare, ţinând seamă de idiosincrasii notorii existente în spaţiul public autohton – a unor teze, idei şi ipoteze lansate de filosofi reprezentativi ai secolului XX şi XXI, precum Herbert Marcuse, Jean Baudrillard, Guy Debord şi Gilles Lipovetsky. Despre ce este vorba, în fond? Despre radiografierea capitalismului în era tehnologiilor atotstăpânitoare, despre spaţiul de libertate şi de emancipare al omului din acest timp, despre posibila şi necesara conjuncţie dintre etic şi estetic într-o lume care nu a dus până la capăt sublima aspiraţie a gândirii şi a proiectului modernităţii: omul deplin, liber şi demn, responsabil asupra destinului său, inclusiv asupra vieţii generaţiilor viitoare pe pământ. Capitalismul artistic reprezintă o asemenea idee prin care sunt identificate oportunităţile, dar şi limitele şi pericolele încapsulate în şi prin acest proiect filosofic. Oportunităţile ţin de raţionalitatea capitalismului şi de prelungirile acestuia într-o etică a libertăţii şi a responsabilităţii, deopotrivă, iar limitele şi pericolele se referă la ceea ce se înţelege prin definiţia devenită celebră a capitalismului ca distrugere creatoare. Trebuie să recunoaştem că avem de a face, într-adevăr, cu o temă gravă şi grea la care puţini se pot încumeta să răspundă, pe măsură.” Vasile MORAR, Profesor Emerit al Universităţii din Bucureşti