Tratat teoretic si practic de contencios administrativ. Volumul 2
Descriere
„In urma cu opt decenii, Editura Librariei „Universala” Alcalay & Co. din Bucuresti aducea in lumina tiparului primul tratat de contencios administrativ roman, al profesorului Constantin G. Rarincescu. De atunci, trecerea timpului a facut simtita, tot mai pregnant, nevoia unei lucrari complete dedicate acestei materii. In pofida acestui deziderat, nimeni nu s-a incumetat, pana acum, la un asemenea demers, cu exceptia unui cercetator contemporan de mare calibru: dr. Oliviu Puie. Astazi, expertiza temeinica si neobosita putere de munca a colegului si prietenului nostru, profesorul Oliviu Puie, ofera o lucrare unica peisajului doctrinar romanesc, intitulata Tratat teoretic si practic de contencios administrativ, publicata in doua volume la Editura Universul Juridic. Demersul stiintific aferent unei abordari exhaustive a contenciosului administrativ implica o activitate laborioasa si o expertiza interdisciplinara complexa, aspecte care cu greu mai pot fi regasite in zilele noastre in lucrarile de specialitate. Dupa cum sublinia, cu eleganta, domnul profesor Dan Claudiu Danisor, „educatia este singurul lucru care nu iti poate fi luat. Poti pierde diplomele, dar nu poti pierde cunoasterea. Te poti debarasa de cunostinte, dar nu de ceea ce ai devenit datorita lor”. Tinerii juristi care se dedica cercetarii dreptului sunt din ce in ce mai rari. Doctrina juridica nu mai asigura, nici pe departe, statutul social sau veniturile din trecut. Cu toate acestea, in pofida mediului ostil, peisajul juridic romanesc releva inca oameni dedicati stiintei dreptului, precum profesorul Oliviu Puie”. (Ioan Lazar, conferentiar universitar, avocat in cadrul Baroului Alba) Fragment: “Spre deosebire de dreptul nostru intern, in cazul dreptului de petitionare al functionarului public european, dupa cum vom putea constata, reclamatia administrativa a functionarului public european, dupa cum rezulta din prevederile art. 90 al Statutului functionarilor Uniunii Europene, poate viza si un act european emis de catre o institutie europeana princ are este vatamat un drept sau interes legitim al acestuia. Ca atare, in opinia noastra, reclamatia administrativa in cazul functionanlor publici europeni poate viza atat solicitarea de emitere a unui act la cererea functionarului public in privinta sa, cat si o decizie in privinta sa in urma solutionarii reclamatiei administrative care vizeaza un act european deja emis si care este vatamator pentru functionarul public european. Rezulta, asadar, ca, in ipoteza in care reclamatia administrativa vizeaza un act european deja emis, autoritatea investita cu puterea de numire va putea solutiona reclamatia administrativa doar in urma verificarii legalitatii actului considerat vatamator pentru functionarul public european. Sub acest aspect, apreciem ca fiind eronata opinia exprimata in literatura de specialitate, prin care se arata ca, in etapa dreptului de petitionare, functionarul nu exercita o cale de atac impotriva unui act vatamator, ci doar cere autoritatii careia ii apartine sa ia o decizie in privinta sa. Este adevarat ca autoritatea investita cu puterea de numire va emite o decizie in privinta functionarului public european, dar aceasta decizie, in cazul in care reclamatia administrativa vizeaza un act european deja emis, va fi data in urma verificarii legalitatii actului european emis. De altfel, aceasta opinie a autoarei cit. supra este contrazisa de insasi expunerea din studiul citat, prin care, dupa ce se precizeaza termenele de sesizare care curg de la emiterea actelor europene deja emise, se concluzioneaza ca, in etapa dreptului de petitionare, functionarul public nu exercita o cale de atac impotriva unui act vatamator.”