Mecena si Comanditari. Arta si mesaj politic
Descriere
Acest volum reuneşte mai multe studii ale lui Gabriel Badea-Păun, tânăr istoric de artă român (1973) premiat de Academia de Arte Frumoase a Institului Franţei (Prix du Cercle Montherlant-Académie des Beaux-Arts 2008 pentru volumul Portraits de Société XIX-XXe siècle, Paris, Citadelles et Mazenod, 2007). Studiile tratează teme puţin exploarate pâna în prezent şi care se bazează pe izvoare de arhivă inedite sau dificil de accesat (capela Bibescu de la Père Lachaise, monument funerar privat niciodata studiat, arhivele private ale familiei Lecomte du Nouy, ale familiei Emile Gallé, amândoua la Paris, sau cele ale familiei Laszlo la Londra; Arhivele Nationale de la Paris, Dosarele documentare de la Muzeul Orsay si de la Muzeul Luvru). Accentul principal este pus pe actul de comandă ca motor al creaţiei artistice, fie ca aceasta este folosit pentru crearea unei efigii sau a unor monumente cu scop politic sau identitar (portretele Familiei Regale de Lecomte du Nouy, Philip de Laszlo sau Simonidy, al căror corpus complet este constituit de autor acum pentru prima dată), fie pentru crearea emoţiei artistice (mecenatul lui George Stirbey către sculptorul Jean-Baptiste Carpeaux sau acela al Carmen Sylvei pentru Emile Gallé, complet necunoscut pâna în prezent în România). Aceste studii pun în evidenta nu numai circulaţia comanditarilor, artiştilor sau operelor de artă între România şi Franţa, ci şi gustul creat prin interacţiunea între artist şi comanditar.