Ghid dada pentru postumani
Descriere
Acest ghid are menirea de a îndruma fiinţele postumane cum să ducă o viaţă dada. Nu este recomandabil, niciodată nu a fost, să duci o viaţă dada.Ghid dada pentru postumani este un manual nepractic pentru un trai practic în această lume postumană în care trăim — totul descris prin examinarea unei imaginare partide de şah, jucată în 1916 între Tristan Tzara, babacul dadaismului, şi V.I. Lenin, babacul comunismului. Această partidă epică la Café de la Terasse din Zürich — o bătălie între viziunile radicale ale artei şi ale revoluţiei ideologice — a durat un secol şi s-ar putea să se joace încă, deşi comunismul pare să fi murit, iar dadaismul este mai puternic ca oricând. Poetul şi viitorul ucigaş în masă se înfruntă deasupra tablei de şah, dar niciunul nu-şi dă seama că miza jocului este lumea întreagă. Luând partida ca o metaforă a celor doi poli ai gândirii, politicii şi vieţii din secolele XX şi XXI, Andrei Codrescu a creat un ghid dada, despre dadaism şi despre ce ne poate el învăţa pentru a supravieţui prezentului şi viitorului nostru ultraconectate. În această carte, dadaiştii Duchamp, Ball şi von Freitag-Loringhoven şi comuniştii Troţki, Radek şi Zinoviev apar live în compania unor încarnări mai târzii precum William Burroughs, Allen Ginsberg, Gilles Deleuze şi Newt Gingrich. Cartea este construită, în limba engleză, în ordine alfabetică, pentru a uşura căutarea, dar şi dintr-o nostalgie pentru ordine. Versiunea română sparge această ordine, în cea mai bună tradiţie dada, fidelă naturii sale şi demonstrând că nicio ordine nu este imuabilă. Termenii dicţionarului numără expresii precum „eros (femei)“, „internet(uri)“ şi „război“. În întregul său, este scris cu convingerea fermă că „fiinţele postumane care mărginesc drumul spre viitor (care se pare că totuşi există, deşi dada este împotriva lui) au nevoie de alinarea oferită de energia primară şi brută oferită de dada şi de izvoarele ei inumane“.ANDREI CODRESCU s-a născut în România, la Sibiu, iar actualmente trăieşte în Statele Unite ale Americii, la New Orleans. Editează Exquisite Corpse: a Journal of Letters & Life (www.corpse.org), deţine o cronică culturală la National Public Radio şi e Professor Emeritus de literatură engleză şi comparată la Louisiana State University. Cele mai recente cărţi ale sale sunt Ghid dada pentru postumani (2009), New Orleans, Mon Amour: Twenty Years of Writing from the City (2006), Miracol şi Catastrofă (2006) şi Submarinul Iertat, un poem în colaborare cu Ruxandra Cesereanu, scris direct în limba română (2007). În seria de autor Andrei Codrescu la Curtea Veche Publishing au apărut Gaura din steag (2008) şi Prof pe drum (2008), în traducerea Ioanei Avădani. Poet, romancier şi eseist, printre scrierile sale din ultimii ani se numără romanele The Blood Countess (1995), Messiah (1999), Casanova in Bohemia (2002), Wakefield (2004), volumele de poezie it was today: new poems (2009), Alien Candor: Selected Poems, 1970–2000, şi colecţiile de eseuri şi reportaj The Hole in the Flag: An Exile’s Tale of Return and Revolution (1992), Ay, Cuba! A Socio-Erotic Journey (1997), Hail, Babylon: Looking for the American City (1998). Opera sa a fost tradusă în mai multe limbi, autorul fiind distins cu premiul National Endowment for the Arts pentru poezie şi activitate editorială, Peabody Award, Premiul Ovidiu, Premiul România Radio Cultural (pentru Submarinul Iertat, în colaborare cu Ruxandra Cesereanu), Premiul pentru Literatură al Fundaţiei Culturale Române, Premiul pentru Libertatea de Expresie, decernat de ACLU (American Civil Liberties Union).