Hyperion
Descriere
Aceasta carte face parte din colectia Opera Magna a editurii Institutul European. Motivam studiul de fata ca pe o incercare de a deschide noi perspective de interpretare in ceea ce priveste opera inca invaluita in mister a lui Friederich Holderlin, poet al esentelor prin fata caruia realitatile si-au deschis pline de sensul lor desavarsit si transcendent, lucru care de altfel s-a oglindit in cuvantul sau poetic curgator ce se naste si creste si se stinge nestins in Absolut. Comentariile asupra operei lui Holderlin au mers pina la nivelul metafizicii si al limbajului (m. a. Heidegger), pina la idealismul sau plin de avanturi metafizice, dar marcat profund de o nota personala, caci, in ceea ce priveste esentialul gandirii, Holderlin s-a lasat invatat in primul rand de inima sa, si abia apoi de carti, cum el insusi o spune. Au fost semnalate analogii intre operele lui Holderlin si F. W.J. Schelling, insa, asa cum arata Ernst Cassirer, multe dintre aceste elemente apar deja cristalizate in gandirea lui Holderlin intr-o perioada cind Schelling nici nu incepuse sa-si elaboreze conceptul de filosofie a naturii. Intentia noastra nu este sa urmarim relatiile de influenta exercitate asupra lui Holderlin de diferitii ganditori pe care acesta i-a cunoscut (in acest sens este notorie prietenia sa cu Schelling si Hegel, admiratia sa pentru Fichte si Rousseau), ci mai degraba sa urmarim drumurile ce duc spre esentele metafizice ale gandirii marelui poet german. In acest scop am ales metoda cultural-comparativa, o metoda de abordare din ce in ce mai folosita in tot mai multe domenii umaniste, dat fiind faptul ca in felul acesta anumite sensuri ies la iveala potentindu-se reciproc, ies dintr-o latenta care altfel ramane nevazuta. Gandirea umana opereaza , mitul ca tip de gandire este creat de om pe baza arhetipurilor sale fiintiale, prin urmare in orice arie culturala ne-am gasi vom afla elemente comune in structurile intime ale gandirii si trairii oamenilor (realitati comune si univer