Elevii problemă. Traumă şi eşec şcolar , Regalena Melrose


Zi de zi, elevii sunt expuşi la violenţă şi traumă - la şcoală sau acasă, la joacă sau în timpul unei spitalizări. Aceste experienţe pot schimba uşor firea elevilor, în urma stresului posttraumatic. Numai că, de multe ori, simptomele acestei tulburări sunt etichetate greşit, ca hiperactivitate, depresie, tulburare bipolară sau de dezvoltare. Plecând de la o bogată experienţă în psihologia clinică şi şcolară, Regalena Melrose atrage atenţia psihologilor, medicilor şi profesorilor că în spatele reacţiilor neaşteptate ale „elevilor-problemă" se află adesea o traumă neidentificată.
Prezentând succint ultimele cercetări din neuroştiinţe referitoare la modul în care trauma afectează creierul şi comportamentul şi atenţionând asupra riscului unui tratament farmacologic pripit, autoarea oferă criterii clare pentru diagnosticul corect al stresului posttraumatic, relatează o serie de cazuri relevante din propria-i experienţă de clinician şi oferă proceduri terapeutice specifice de „prim ajutor psihofiziologic" şi de „terapie de autoreglare", uşor de aplicat la clasă ori în cabinetul şcolar.

„Cercetările din ultimii ani au arătat cât se poate de limpede în ce fel trauma afectează creierul, influenţând în cele din urmă învăţarea şi comportamentul. Pentru nişte educatori şi psihologi care vor să fie cu adevărat eficienţi, trebuie să ne punem la curent cu aceste noi descoperiri, pentru a şti în ce fel putem lucra cât mai bine cu elevii noştri dificili."
Regalena MelroseCuprins extins: Cuprins
Prefaţă
Mulţumiri
...
PARTEA I
Neînţeleşi
1. Bariere în calea învăţării
2. Traumatizat şi neînţeles
3. Umplerea golurilor

PARTEA a II-a
Trauma şi creierul
4. Trauma
5. Trauma şi creierul

PARTEA a III-a
Instrumente pentru momentele agitate
6. Accesarea resurselor — ce pot face şcolile pentru a-i ajuta eficient pe elevii traumatizaţi
7. Instrumentele pentru încurajarea atitudinii tolerante
8. Înţelegerea şi ajutarea elevilor cu tulburări emoţionale
9. Terapia de autoreglare

PARTEA a IV-a
Prevenirea traumatizării
10. Intervenţii în situaţii de criză: o privire critică
11. În primul rând, nu vătăma: acordarea de prim ajutor psihofiziologic
12. Cuvânt de încheiere: implicaţiile pentru viitorul educaţiei

Apendice A: Diagnostice IDEA
Apendice B: Surse de informare
Bibliografie
Noua